penGikUTkU

Friday, January 14, 2011

RahASia

rahsia?

korang taw tak ape itu rahsia?
ooo...ade yang x taw lah tu ha.Meh sini saya terangkan .
Berdasarkan pengetahuan ,pengalaman,dan peng "ape2 r",rahsia adalah suatu perkara yang x boleh di beri tahu kepada umum.Makanya rahsia perlulah disimpan sendiri oleh pemilik rahsia.

Walaubagaimanapun,kadang2 pemilik rahsia x dapat nak simpan rahsia tuh sorang2.Ye lah kan,selalunya kalo bende yang kene rahsia nih mesti berkaitan dengan emosi cnth tntg perasaan,cinta,kehidupan dLL(dan lain2 lg).Kang kalo simpan sorang2 boleh jadi gile pulak,sebab tulah pemilik rahsia perlu memberitahu rahsianya kepada orang lain.

Kalo tengok drama kat tv,baca novel dll.Rahsia yang paling famous sekali rahsia anak angkat.Diorang x nak bagi taw Yang anak deorang tuh adalah anak angkat.Parents pon simpanlah rahsia tuh,dan sampai masa tertentu anak tu pon tahulah sape dirinya yang sebenar.Betapa sedinyelah hati dier.Kalo orang laki pulak bender yang paling dirahsiakan bila dier dah kawen satu lagi.Yang tuh rahsia besar kot mane boleh bagi taw kat bini pertama,cari nahas r tuh.Yang ni antara contoh2 rahsia yang fames yang selalu berlaku dalam kehidupan harian.

Pemilik rahsia selalunya memilih orang yang rapat dengan dier untuk diceritakan rahsianya itu.Sebab ape dier buat cam tuh?Sebab dier tersangatlah yakin dengan kawan rapatnye itu mampu menyimpan rahsianya.Bak kata pepatah"Bior pecoh di PERUT,jgn pecoh di ............."ha isi sendiri noe.

Tapi,kesian pulak dekat kawan tuh kene simpan rahsia tuh sorg2.Agaknya dier x de kekuatan untuk menyimpan rahsia tuh sorang2,so,kawan itu pon pergilah berkongsi dengan orang lain.Die pon berkata kat orang yang dier cerita tuh"Weh ni rasie taw,jangan bagi taw orang lain".Tapi macam mana kalo kawan tuh memilih orang yang salah untuk berkongsikan rahsia itu.Oleh yang demikian,secara otomatiknya rahsia dah tak jadi rahsia dah.Sume orang dah tahu.

how pity pemilik rahsia itu?Sekarang dah tiada rahsia lagi.Selalunya,kat mane sekalipon kita simpan rahsia kita tuh,pasti akan terbongkar jugak.Sebab tu lah,seorang pemilik rahsia haruslah sanggup menghadapi risiko dan tahu macam mana untuk menanggungnya.

10 comments:

~eZmALiZa~ said...

hmmm..betul la..kalo tibe2 kite tau yg kite ni anak agkat mesti sedih kan??hehe...

iza...pergi UPM x nanti?? :D

cik CT said...

ezma:mmg sedih sgt2...heheh...

iwan_dextrous said...

sy pun ad rahsia..nk tau x..hihihi

elok lah x yah cte kt sape2 pun

cik CT said...

iwan-kalo rasie x yah cite kt sape2....kalo x memudaratkanlah...kalo nk cite crik org yg btol2 boleh dipercayai tuk simpan rahsia tu...oraite..

anamizu said...

aah typical cite melayu memang gitu je temanye..ngeee~~

recent post : |curriculum vitae atau resume???|

cik CT said...

anamizu-bkn cite melayu je cam tuh,indon,korea,filipina,hindustan sume cam tuh...hahah...same je...

acul said...

rahsia ialah secret dan secret ialah rahsia hik... :D

x suke simpan rahsia org sbb membebankan

cik CT said...

acul-awak mmg very clever..heheh...rahsia itu secret.mmg kdg2 kite rse mmbebankan,tapi itu adelah amanah

NOOR FATIN said...

sakit ati kalau kita bgtau rahsia pada org, senang2 dia cite kat org lain. smpi mati pn dah xpcaya dia. huhu skrg rhsia sng berkngsi dgn mak

cik CT said...

noorfatin-sabor2...org mmg mccm 2...hhuhu..kongsi ngan mak pas tuh mak cite kt ayah plak..heheh