penGikUTkU

Wednesday, July 21, 2010

caNtiK saNggUL KAmu

assalamuailaikum....
ari nih tetibe saye terbace plak 1 mesej yg diberikan oleh kawan saye di pesbuk.Mesejnya adalah seperti dibawah

rujuk kepada mereka yang lebih arif dalam agama (DATO' USTAZAH SITI NURBAIYAH MAHMOOD), ternyata hadis itu ianya untuk wanita yang mendedahkan auratnya ( TIDAK BERTUDUNG ), Berjalan dengan sengaja melengang lenggok kan tubuhnya sehinggahkan menbuatkan orang ghairah, dan menggikan sanggul rambutnya ( UNTUK ORANG YG TIDAK BERTUDUNG) seperti bonggol unta. Ada yang saggul palsu dan ada pula yang asli. Mereka itulah yang NABI maksudkan tidak akan menghidu bau syurga dan takkan masuk syurga. Nauzubillahi min zalik..

* Tapikan bagi saye wanita yang BERTUDUNG, paling afdhal dan terbaik yang mengikut syariat islam iaitu MENUTUPI DADA dan andai BERSANGGUL, rendahkanlah ikatannya agar tidak nampak bentuk rambut seeorang wanita.. Kerana jika tinggi sanggul kita maka itu akan mendatangkan keinginan pada mereka yang melihat dan ianya membolehkan mereka menbayangkan (IMAGINE) bagaimanakah bentuk rambut kita didalam tudung.. Dan hukum itu adalah HARAM bagi kita sebagai wanita muslimah.. *



maka saye pon menggoglelah(google lah nih) hadis yang dimaksudkan.Makanya,kt bwh ni lah hadisnye....

“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-


kat sini saye boleh simpulkan...
x payahlah nk pakai sanggul tinggi2...x cantik pon,mcm x relevan jer nk pakai tudung tapi nmpak sanggul tinggi kt kepale tuh,lebeh bek x yah pakai tudung kan....renung2kanlah...dan slamat beramal....

10 comments:

I*K*T*I*R*A*F said...

salam ziarah! :)

saya suka entri ni. memang sekarang trendnya pakai sanggul tinngi.

rasanya,x lawa pon kan? kan? :D

cik CT said...

iktifaf;btol3...x cntik pon...nmpak plik..huhu

amirah said...

bersanggul tiggi spy org bole tau kita ada rambut panjang...huhu...
aku rasa sgtla xperlu nak gtau semua org...dh hukumnya pon haram...
nice entri :)

cik CT said...

amirah:yeah...saye stuju...x payah nk bg taw org yg kite ader rmbut pnjang...sian org botak...x ley nk wat cam tuh...hahah

MiSz_aIN said...

btul2,,pastu kalau duk dlm bas,nk sndarkn pale pun ssh kan bla ade snggul tinggi2..kan cik Ct.ehe.

cik CT said...

ahhaha...ain mcm ade pengalman jer...wakakak

Pencacai Alim said...

Pengajaran utk kaum hawa..

Amyza_nia said...

saya x pandai wat sanggul tinggi..hehehe..

pakDin said...

pakcik suka pompuan yg ada pony tail..hakhak
tp hukum dh haram, x boleh ar tunjuk2..nice entri..

cik CT said...

pencacai alim;btol3
amyza;x yah wat...menyusahkn jer...huhuhu
pak din;boley jer kalo pak cik nk tgk....rmi jer kt luar tuh wat cam tuh..huhuh